Závada se projevila tak, že se mi za jízdy najednou sepnul ventilátor naplno a nešel nijak regulovat. V dnešní době není nic jednoduššího, než sednout k internetu a googlovat. Většina informací mě nasměrovala k již zmíněnému předřadnému odporu. Na mém oblíbeném diskusním fóru http://forum.renaultclub.cz se tomuto problému také věnují a popisují možnost výměny celého modulu, nebo pouze poškozené součástky.
Nový modul se dá sehnat za 2022 kč. ( např. Auto Kelly : dk j0051 ), nebo starší na vrakáči, ale to jsem nezjišťoval.
Já ovšem nerad zbytečně utrácím a tak jsem googloval dál. Našel jsem si informace o umístění onoho modulu v mém typu auta a co vše je potřeba demontovat.
Budete potřebovat jen Torx šroubovák 20. Postup jsem nafotil jen mobilem, tak se omlouvám za kvalitu.
Takže nejdříve je potřeba sundat celou plastovou část, ve které je odkládací přihrádka u spolujezdce. Na prvním obrázku už plast není, zeleně jsou označeny místa kde jsou šrouby.
Musel jsem povolit i plast pod řadící pákou a přizvednout středový panel ve kterém je rádio a ovládání klimatizace. Stačí ho jen přizvednout a už se na šroub dostanete. Červeně označené šrouby drží plast pod řadící pákou. Ten dole vlastně není šroub, ale jen takový čep, který je i ze strany od řidiče.
Na dalším obrázku jsem označil místo kde se modul nachází. Je přidělaný jen jedním šroubkem ( další obr. )
Po vytažení odpojíte dva konektory a demontáž je hotová.
Pokud máte koupený nový modul, pak je vše jasné. Nacvaknout a dát vše zase zpět.
Já si ho opravil takto:
Je potřeba odletovat poškozený mosfet.
Bohužel se mi nepodařilo sehnat stejný, ale po konzultaci s elektrikářem jsem našel náhradu. Dá se říci, že dokonce lepší než ten původní. Má nižší hodnoty ztrátového výkonu, tak by se neměl tolik hřát. Nejsem odborník, tak musím věřit že to tak je.
Jako náhradu jsem použil toto: IRFP064NPBF Tranzistor unipolární N-MOSFET 55V 98A 150W TO247AC
Cena 69 kč ( dá se sehnat i levněji, ale já to potřeboval hned )
Je potřeba použít teplovodivou pastu mezi mosfet a chladič. Připájet 3 kontakty už je maličkost. Prý je lepší použít hrotovou pájku, ta pistolová prý může nějakým výbojem odpálit elektrosoučásky ( nevím,,, věřím, hrotovou pájku mám, tak neřeším ).
To je vše. Vše funguje tak jak má.
Upozorňuji, že pokud se do toho pustíte děláte to na vlastní riziko.
Ako ste zistily že práve táto sôčiastka je vadná?
No v momentě kdy se měl sepnout ventilátor, protože teplota motoru stoupla cca na 55°C, se roztočil na plný pecky. Bylo tedy jasné, že něco není v pořádku. Ale na 100% jsem to nevěděl. Stálo to za zkoušku.
Dobrý den, děkuji za instruktažni mail. Úplně úžasný krok za krokem. Doporučuji.
Pro ostatní zasílám odkaz na Mosfet tranzistor na 110A a 200W, takže by měl něco vydržet.
https://www.conrad.cz/mosfet-hexfet-fetky-international-rectifier-irfp-064-n-0-008–110-a-to-247.k162637
Dobrý den mě to dělá to sami na scenic 2003 1.5dci je ten postup stejný? Dekuju
Pokud máš automatickou klimatizaci, tak nejspíš ano. Psal jsi, že to rozebereš. Já už mám pro tebe koupený ten mosfet.
Zdravim mam 1.5 dci scenik 2 2005 a chtěl bych se zeptat mam ten sami problem topeni mi jde jen na 1 a 3 stupěn chtel sem to opravit výměnou toho odporu jel sem podle návodu a zasekl sem se utoho ze me jdou od toho puvodního rozbytyho odporu ty dva silny kabeli červený a černy někam nahoru k čelnímu sklu neni šance tam videt natož rukou nevite kam to vede jelikož ty kabely maj snad skoro metr tak to vypada bud k pojistkovy skřínce co je na druhy strane nebo nevim rozdělávat celou palubku se mi nechce teda