Návod na opravu předřadného odporu ventilátoru topení ve voze Renault Scenic 2 r.v. 2008

Závada se projevila tak, že se mi za jízdy najednou sepnul ventilátor naplno a nešel nijak regulovat. V dnešní době není nic jednoduššího, než sednout k internetu a googlovat. Většina informací mě nasměrovala k již zmíněnému předřadnému odporu. Na mém oblíbeném diskusním fóru http://forum.renaultclub.cz se tomuto problému také věnují a popisují možnost výměny celého modulu, nebo pouze poškozené součástky.

Nový modul se dá sehnat za 2022 kč. ( např. Auto Kelly : dk j0051 ), nebo starší na vrakáči, ale to jsem nezjišťoval.

Já ovšem nerad zbytečně utrácím a tak jsem googloval dál. Našel jsem si informace o umístění onoho modulu v mém typu auta a co vše je potřeba demontovat.

Budete potřebovat jen Torx šroubovák 20. Postup jsem nafotil jen mobilem, tak se omlouvám za kvalitu.

Takže nejdříve je potřeba sundat celou plastovou část, ve které je odkládací přihrádka u spolujezdce. Na prvním obrázku už plast není, zeleně jsou označeny místa kde jsou šrouby.
Obrázek

Musel jsem povolit i plast pod řadící pákou a přizvednout středový panel ve kterém je rádio a ovládání klimatizace. Stačí ho jen přizvednout a už se na šroub dostanete. Červeně označené šrouby drží plast pod řadící pákou. Ten dole vlastně není šroub, ale jen takový čep, který je i ze strany od řidiče.
Obrázek

Na dalším obrázku jsem označil místo kde se modul nachází. Je přidělaný jen jedním šroubkem ( další obr. )
Obrázek

Obrázek

Po vytažení odpojíte dva konektory a demontáž je hotová.

Pokud máte koupený nový modul, pak je vše jasné. Nacvaknout a dát vše zase zpět.

Já si ho opravil takto:

Je potřeba odletovat poškozený mosfet.
Obrázek

Obrázek

Bohužel se mi nepodařilo sehnat stejný, ale po konzultaci s elektrikářem jsem našel náhradu. Dá se říci, že dokonce lepší než ten původní. Má nižší hodnoty ztrátového výkonu, tak by se neměl tolik hřát. Nejsem odborník, tak musím věřit že to tak je.

Jako náhradu jsem použil toto: IRFP064NPBF Tranzistor unipolární N-MOSFET 55V 98A 150W TO247AC

Cena 69 kč ( dá se sehnat i levněji, ale já to potřeboval hned :-) )

Je potřeba použít teplovodivou pastu mezi mosfet a chladič. Připájet 3 kontakty už je maličkost. Prý je lepší použít hrotovou pájku, ta pistolová prý může nějakým výbojem odpálit elektrosoučásky ( nevím,,, věřím, hrotovou pájku mám, tak neřeším ).

To je vše. Vše funguje tak jak má.

Upozorňuji, že pokud se do toho pustíte děláte to na vlastní riziko.

komentáře 3 to “Návod na opravu předřadného odporu ventilátoru topení ve voze Renault Scenic 2 r.v. 2008”

Zanechat odpověď